O zdrowiu, zdrowych produktach żywnościowych, artykuły na temat zdrowia.
Blog > Komentarze do wpisu

Zielone koktajle i chlorofil - co je łączy i dlaczego są takie ważne?

Zielone koktajle, shakes to nic innego jak rodzaj napoju, który  przygotowuje się na bazie owoców, a przede wszystkim zielonych warzyw  takich jak; sałata, kapusta włoska, nać selera i pietruszki, szpinak,  szczaw, zielone części gorczycy, mniszek lekarski, liście botwinki,  jarmuż, różne kiełki, rzeżucha, wodorosty, algi, młoda trawa pszeniczna i  jęczmienna, kapusta zielona i biała, kapusta pekińska, szparagi,  brokuły, rukola i inne .

 

Co odróżnia ten rodzaj napoju od innych?

Odpowiedź brzmi; duża dawka chlorofilu, enzymów, żelaza, magnezu,  fosforu, potasu, jak również prowitaminy A, witaminy z grupy B oraz  witamin C, E i K oraz białka.

 

Czym jest chlorofil i jak wpływa na ludzki organizm?

Chlorofil to barwnik, dzięki któremu rośliny mają kolor zielony.  Oprócz tego nazywany jest „roślinną krwią” a jego podstawowa cząsteczka  ma budowę niemal identyczną z cząsteczką hemoglobiny- różni się od  cząsteczki ludzkiej krwi tylko jednym atomem. W cząsteczce krwi znajduje  się atom żelaza, a w centrum cząsteczki chlorofilu – atom  magnezu. Większość zielonych warzyw zawiera-2 mg żelaza w 100 gramach  masy, niezależnie od magnezu obecnego w cząsteczkach chlorofilu. Aby dać  pewne wyobrażenie o ilościach tych pierwiastków w niektórych pokarmach  roślinnych to na przykład w 100 gramach surowej pietruszki znajduje  się 6,2 mg żelaza oraz 41 mg magnezu, gdzie dzienne zapotrzebowanie  człowieka to 18 mg żelaza. Chlorofil dodatkowo jest odpowiedzialny za  proces fotosyntezy, który pobudził naukowców do jego głębszej analizy, a  w szczególności wpływu chlorofilu na zdrowie człowieka. Niestety  dobroczynny wpływ tej wyjątkowej substancji do tej pory nie został  szerzej rozpowszechniony, pomimo że rezultaty ujawnione w badaniach  naukowych są niezwykle obiecujące i optymistyczne:   

  • Zwalcza liczne bakterie patogenne
  • Zapobiega wzrostowi kamieni w nerkach
  • Łagodzi bóle
  • Ma wpływ na czerwone krwinki (prawdopodobnie z powodu budowy molekularnej chlorofilu, która jest podobna do budowy hemoglobiny).
  • Stabilizuje ciśnienie krwi i oddychanie
  • Wzmacnia mięsień sercowy
  • Delikatnie odwadnia
  • Zwiększa odporność organizmu
  • Spowalnia proces utleniania się komórek, wskutek czego zapobiega przedwczesnemu starzeniu, jak i arteriosklerozie
  • Eliminuje wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki
  • Przyspiesza proces gojenia ran
  • Chroni przed szkodliwym promieniowaniem
  • Zapobiega chorobom nowotworowym
  • Reguluje transport jelitowy
  • Eliminuje toksyny i metale ciężkie

Zalety  zielonych soków/ koktajli


Jedną z wielkich zalet soków obfitujących w chlorofil jest ich  oczyszczające działanie w układzie pokarmowym i wydalniczym, z czym  wiąże się oczyszczenie krwi, limfy i płynów wewnątrzkomórkowych. Ciało  oczyszczone jest sprawne, dobrze trawi, dobrze przyswaja, a jego  właściciel jest pełen energii i wigoru. Zielone warzywa to naturalne  źródło nie tylko chlorofilu, ale również witamin i  mikroelementów;prowitaminy A (karotenu), który ma- jak wykazały badania-  działanie przeciwrakowe (chroni przed chorobami nowotworowymi),  witaminy C, potasu, magnezu, żelaza, wapnia etc.

 

Zielone szejki są bardzo odżywcze. Ich optymalny skład dla  ludzi to ok. 60% dojrzałych ekologicznych owoców zmieszanych z ok. 40%  zielonymi ekologicznymi warzywami. Zielone szejki w porównaniu do soków,  są kompletnym pożywieniem gdyż nadal zawierają błonnik. Dodatkowo  zielone warzywa są źródłem kwasu foliowego i foiliantów.

 

Proporcja owoców i warzyw 60/40 sprawia, że  dominującym smakiem jest smak owocowy a zarazem zielony warzywny smak  wyrównuje słodkość dodając miły posmak. Wypicie 2 – 3 filiżanek  zielonego szejka dziennie, gwarantuje, że spożywamy wystarczającą ilość  zielenin, które w stanie surowym są często trudne do jedzenia/ gryzienia  ze względu na ich budowę ( twarde nerwy, liście etc). Wielu ludzi nie  spożywa wystarczającej ilości zielenin lub spożywając je zapomina o ich  długotrwałym przeżuwaniu, dzięki czemu uwalniane są dobroczonne  składniki warzyw zielonych.

 

Jak je przygotować?

Bardzo dobrze sprawdzają się takie warzywa jak sałata, kapusta  włoska,  jarmuż – zwłaszcza na początku eksperymentowania z zielonymi  koktajlami, ponieważ mają w miarę neutralny smak. Można jednak także  sięgnąć po pietruszkę, kolendrę czy liście pokrzywy, mięty, szpinaku.  Jeśli chodzi o owoce to istnieje pełna dowolność- wszystko w zależności  od waszych preferencji. Można dodać odrobinę wody bądź lodu, aby  rozcieńczyć napój. Dodatkowo można wykorzystać sok z wyciśniętej  cytryny, cynamon, syrop z agawy lub małą łyżeczkę miodu. Warto dodać  odrobinę oleju lnianego, z pestek winogron, oliwy z oliwek, ponieważ  wspomoże to wchłanianie substancji rozpuszczalnych w tłuszczach jak  witaminy A, K oraz luteiny.

 

Zielone koktajle można przechowywać do 3 godzin w lodówce w szklanym,  szczelnie zamkniętym pojemniku, jednak oczywiście najlepiej wypić go  zaraz po przygotowaniu. Ważne jest to, by nie pić codziennie tych samym  kombinacji warzywno-owocowych, zwłaszcza w przypadku szpinaku, który  zawiera szczawiny, spożywane w nadmiarze mogą utrudniać wchłanianie  wapnia i żelaza.

 

Przykłady – przepisy na Zielone szejki

Szejk szpinakowy:
  świeży szpinak (z 2-3 szklanki)
kiełki lucerny i rzeżuchy (1/2 szklanki)
sok z jednej cytryny
z 6 daktyli
wiórki kokosowe (1/3 szklanki)
szklanka wody

Bananowo-Selerowy zielony szejk 
- 1-2 banany
- 1 filiżanka wody
- 2 szklanki liści selera

Więcej na : http://witarianie.pl/zielone-szejki.html

poniedziałek, 03 grudnia 2012, gracekrist

Polecane wpisy

  • c.d.

    Pionierką badań nad olejem lnianym, a w szczególności zawartymi w nim kwasami tłuszczowymi omega-3 , była dr Johanna Budwig (1909-2003). Ta niemiecka biochemik

  • OLEJ LNIANY W DIECIE DR BUDWIG

    SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA PASTY: Należy zmiksować (przez około 5 minut): - 6-8 łyżek oleju lnianego - osoby chore, 2-4 łyżek - osoby zdrowe, dzieci - 1g/kg masy ciał

  • Dieta na reumatyzm

    Dieta na reumatyzm To, co jemy i jaki tryb życia prowadzimy, ma duży wpływ na nasze zdrowie, w tym także kondycję naszych stawów. Dlatego zdaniem lekarzy, ważn

<